Mark Kolthoff

(Amsterdam 1901-1993 Amsterdam)

Over Mark Kolthoff

Omstreeks 1920 koos Mark Kolthoff na eerst een handelsopleiding gevolgd te hebben voor een carriere als kunstschilder, onder meer door zijn kennismaking met de Cubaanse schilder Raoul Martinez. Het half-abstracte werk van Martinez, Leo Gestel en Otto van Rees schatte hij hoog.
In eerste instantie maakte hij, als gevolg van zijn opleiding aan de Rijksacademie te Amsterdam (1924-1929) toch zuiver figuratief werk. Ook voelde hij aanvankelijk verwantschap met de abstracte kunst van De Stijl en Kolthoff bezocht in 1926 Piet Mondriaan in diens Parijse atelier en in 1929 richtte hij zijn huis in met meubilair van Gerrit Rietveld. Uiteindelijk vond Kolthoff Mondriaans kunst toch te rationeel en te veel gebaseerd op een zuiver mathematische vormentaal die hem te formeel en steriel was.
Na zijn academie-opleiding sloot Kolthoff zich aan bij de kunstenaarsvereniging De Onafhankelijken en in 1940 werd hij secretaris van deze vereniging. In de Tweede Wereldoorlog moest Kolthoff onderduiken. In die jaren werkte hij vooral kubistisch.
Enkele van die schilderijen waren in 1945 te zien op de mede door hem georganiseerde tentoonstelling Kunst in Vrijheid in het Rijksmuseum te Amsterdam.
Ook werd Kolthoff assistent van de documentaire- filmmaker Joris Ivens en in dezelfde tijd legde hij contact met de architect van de Nieuwe Zakelijkheid Mart Stam en met de geometrisch-abstracte schilder Friedrich Vordemberg-Gildewart die in 1946 in Parijs de Salon des Réalités Nouvelles oprichtte, waar ook Kolthoff zou exposeren.
Na de oorlog ontwikkelde Kolthoff een eigen abstracte beeldtaal: eenvoudige, heldere vormen die in het beeldvlak zweven in een beperkt gamma van warme kleuren.
Het vroege abstracte werk (ca. 1948-1955) roept soms associaties op met de composities van de Spaanse surrealist Juan Miró. Met dit werk was Kolthoff vertegenwoordigd op tentoonstellingen van de kunstenaarsgroepen Vrij Beelden, Creatie en Liga Nieuw Beelden, van welke organisaties hij vanaf de oprichting lid was.
Kolthoff combineerde zijn kunstenaarschap onder meer met een baan aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs (nu Gerrit Rietveld Academie) en de Opleiding tot Tekenleraren (1946-1966).
Daarnaast was hij actief in diverse kunstenaarsorganisaties.
Heeft vele groeps- en solotentoonstellingen gehad, de laatste in 1991 in het Singer Museum te Laren.