Joost Baljeu

(Middelburg 1925 - 1991 Amsterdam)

Over Joost Baljeu

Joost Baljeu is de belangrijkste vertegenwoordiger en voortrekker van de na-oorlogse Art Concret in Nederland. In de beginjaren ’50 ontwikkelde Baljeu een grote interesse voor de abstractie. Hij zocht kontakt met de internationale Avantgarde en onderhield briefwisselingen en raakte bevriend met o.a. Charles Biederman in Amerika, Anthony Hill in Engeland, Max Bill in Zwitserland, Friedrich Vordemberge-Gildewart in Duitsland en Jean Gorin in Parijs.

Hij publiceerde veel en startte het tijdschrift Structure. De ontwikkeling van Baljeu getuigt van zeer veel logica en is werkelijk authentiek. Het oeuvre is een duidelijke illustratie van één van de belangrijkste ideeën die in de kunst van de twintigste eeuw tot uitdrukking zijn gebracht sinds de oorsprong van de abstractie.

Diezelfde tendens is ook te vinden bij Mondriaan en Malevich, bij hun leerlingen en hun opvolgers. Zij verkondigden dat de schilderkunst plaats moest maken voor de Synthese van de kunstvormen.

Joost Baljeu heeft een groot deel van zijn leven toegewerkt naar dit streven van het samenvoegen van schilderkunst, beeldhouwkunst en architectuur, totdat hij er vanaf 1957 in slaagde zijn eerste echt synthetische (samengestelde) constructies te vervaardigen: zijn wandreliëfs.

Baljeu had zijn ultieme droom bereikt.