Leo Erb

(St. Ingbert 1925 - 2012 Kaiserslautern)

Linienbild

uitgeblazen eieren op paneel/plexiglas 29,5 x 36 cm.
gesigneerd en gedateerd 1983
Lit.: ‘Leo Erb, Weiss’, 2014, tgv tent. Museum Belvedere Heerenveen, blz. 101
 

Linienbild

fijn karton, gestoken, op paneel 23 x 24 cm.
gesigneerd en gedateerd 1975
Lit.: ‘Leo Erb, Weiss’, 2014, tgv tent. Museum Belvedere Heerenveen, blz. 86
 

Over Leo Erb

De Zero-gerelateerde kunstenaar Leo Erb volgde een kunstopleiding in Kaiserslautern, maar de basis voor zijn geometrisch-abstracte kunst werd vooral gelegd tijdens zijn jarenlange verblijf in Parijs.

Daar kwam hij in aanraking met diverse avantgarde-bewegingen, waaronder Zero, die grote indruk op hem maakte.

Zijn werk bleef bij die groep kunstenaars niet onopgemerkt, want in 1958 was Leo Erb deelnemer aan de eerste grote Zero-tentoonstelling ‘Das rote Bild’ in Düsseldorf.

In het oeuvre van Erb zijn twee constanten aan te wijzen, die bepalend zijn voor zijn beeldtaal: de liefde voor het wit en de lijn. Erb maakte tekeningen, reliëfs en plastieken. Telkens vormde de lijn het hoofdbestanddeel van zijn idioom.

In tegenstelling tot het werk van de meeste van zijn collega Zero-kunstenaars is zijn werk niet altijd monochroom. Vaak bracht hij (meer of minder) witte verf aan op een kartonnen of houten ondergrond, die als organische drager doorschemert of zelfs dominant in het kunstwerk aanwezig blijft.